افزایش ۶۰ درصدی تسهیلات به شرکت‌های تعاونی/پیش‌بینی سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور

افزایش ۶۰ درصدی تسهیلات به شرکت‌های تعاونی/پیش‌بینی سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور

محمدجعفر کبیری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از ظهر امروز در پنجمین جلسه کارگروه اقتصادی سرمایه‌گذاری و اشتغال با محوریت توسعه تعاون در استان اظهار کرد: در دنیا ۳ میلیون تعاونی با یک‌میلیارد عضو داریم، ۳۰۰ تعاونی برتر در دنیا نزدیک ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند که این نشان‌دهنده ظرفیت تعاونی‌ها است.

وی افزود: ۹۴ هزار تعاونی در کشور و ۷ هزار تعاونی در استان مازندران فعال هستند، همچنین پس از چندین سال با کمک وزارت تعاون و آموزش و پرورش، تعاونی‌های دانش‌آموزی احیا می‌شوند که کار فرهنگی و گروهی برای ترویج تعاونی‌ها از مدارس آغاز شده است.

کبیری تصریح کرد: معاونت تعاون با ایجاد سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به نوعی که بخش تعاون را از یک اتاق تاریک به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل کرد که این‌ امر منجر به حذف امضاهای طلایی در این حوزه شد.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: ۱۱ مرکز نوآوری تعاون در کشور راه‌اندازی شد که هدف نخست حمایت از تشکیل و توسعه کمی و کیفی تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان و هدف دوم حمایت از توسعه، راه‌اندازی و نوسازی تعاونی‌ها و همچنین بهسازی فرآیندهای داخل تعاونی‌ها از طریق ارائه مشاوره‌های کسب و کار به آنها است.

این مسؤول با اشاره به اینکه توزیع عادلانه ثروت و اشتغال پایدار از ویژگی‌های توسعه تعاون است، گفت: تعاونی‌ها بستری را برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی و ایجاد و تثبیت اشتغال فراهم می‌کنند، احیای هدایت‌های هدف‌مند تعاونی‌های اشتغال‌زا و توسعه بازار را با کمک بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری از دیگر اقدامات حمایتی در تکمیل زنجیره تعاونی‌ها است.

وی یادآور شد: در این بخش میزان تسهیلات از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سال ۹۶ به ۲۱ هزار میلیارد تومان در ساری جاری خواهد رسید، همچنین ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به تعاونی‌ها با کمک بانک‌ها پرداخت شده است.

کبیری در ادامه بیان کرد: در مجموع حدود ۷۰ درصد از منابع مالی و تسهیلاتی ۲۱ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای امسال از سوی بانک توسعه تعاون باید به شرکت‌های تعاونی اختصاص می‌یافت که میزان در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش دارد.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت در تحقق جهش تولید و اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: این شرکت‌ها برای پرداخت تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد ریال نیاز به وثیقه‌سپاری ندارند.

این مسؤول در پایان با اشاره به پیش‌بینی سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور،اضافه کرد: با وجود حمایت‌هایی که از بخش تعاون در اقتصاد صورت می‌گیرد، تاکنون این امر در حوزه تعاونی محقق نشده است.

اخبار مرتبط

آمارسازی‌ها در بازار مرغ ادامه دارد| حال مرغدار خوش نیست

وزارت جهاد کشاورزی: با گرانفروشی مرغ برخورد می‌کنیم

مازندران مرکبات ۱۶ استان کشور را تامین کرد

0 نظر

ارسال نظر

capcha